.: Jodoh :.

So, this upcoming November genaplah usia saya 26 tahun.. Oh, dah 26 tahun.. As a woman, orang cakap umur terbaik untuk mendirikan rumah tangga.. tak terlalu muda, dan tak terlalu berusia.. hmm..

Ramai jugak saudara mara bertanya, bila nak kahwin.. tambahan saya sebagai anak sulung dalam family.. Although mak dengan abah tak pernah tanya directly, tapi kita sendiri boleh faham kan.. there's one time, me and my family going out for dinner, then suddenly terserempak dengan kawan abah and kitorang duduk semeja.. abah borak2 dengan kawan die, abah tanya kawan die dah brape orang cucu... and kawan die ckp dah 5, menantu ade 3.. die tanya abah.. kau dah berapa cucu.. abah jawab, aku menantu pun takda lagi.. and bila I dengar, rasa macam.. hmm.. tak tau nk describe macamana.. although depa tak pernah laa push suruh kawen.. tapi kau rasa macam ade batu seketul atas bahu..

Tambah sekarang abah dah kurang sihat sikit lepas kene stroke.. So rase macam responsibilities untuk dapatkan abah seorang menantu and cucu tu macam makin besar.. and again I said depa tak pernah push pun.. cuma kau sendiri boleh rasa kannn..

And berbalik soal jodoh.. yes, jodoh ditangan tuhan.. even bercinta bertahun tahun tapi kalau takda jodoh tetap tak bersama jugak and kalau dah jodoh tak pernah kenal bercinta pun boleh terkawen.. So saya ambil keputusan untuk beserah pada tuhan.. ada jodoh kawen laa.. takda jodoh kita jumpa kat syurga nanti la..

Tapi bila saya ckp macam tu, ade yang cakap kene laa usaha.. takkan nk tunggu jodoh datang bergolek.. yes, betul.. takkan nak tunggu jodoh datang bergolek kan.. tapi, me as a woman, besar mana sangat usaha yang saya boleh buat.. ye, ade yang kata, siti khadijah yang pergi pinang Nabi.. ye.. betul.. tapi itu Siti Khadijah.. Wanita hebat.. saya cuma wanita biasa yang imannya terkadang turun dan naik..

Jadi apa yang saya boleh usaha cuma doa dan usaha lebih untuk perbaiki diri.. So, focus utama saya sekarang, kerja cari duit and enjoy my life as much as I can.. InsyaAllah ade jodoh tak kemana.. tuhan dah janji kan.. Lagipun kita tak tahu mane yang kita akan pakai dulu.. baju pengantin atau kain kafan..